Litanies des saintsLitanies of the Saints

La Procession de saint Grégoire ou L’institution de la Grande litanieProcession of St. Gregory or the Institution of the Great Litany
Dessin et peinture (architecture) des frères Limbourg, initiale K de l’artiste D, entre 1411 et 1416 ; procession peinte par Jean Colombe, vers 1485Drawing and painting (architecture) by the Limbourg brothers, initial K by the artist D, between 1411 and 1416 ; procession painted by Jean Colombe, c. 1485

La Grande litanie est la prière instituée par saint Grégoire pour obtenir la cessation de l’épidémie de peste qui sévit à Rome quand il est élu pape en 590. La Légende dorée raconte que, pendant la procession, on vit apparaître saint Michel au sommet de l’ancien mausolée d’Hadrien, appelé depuis Château-Saint-Ange : il figure au centre de la composition. L’archange rengaine son épée, signe de la fin de l’épidémie.
Eux-mêmes témoins de deux épidémies de peste, les frères Limbourg utilisent la marge inférieure des deux feuillets pour dérouler le long cortège chaotique qui sort par la porte Flaminia et se dirige vers l’enceinte du Vatican.

The Great Litany is the prayer created by St. Gregory to obtain the end of the epidemic of the Plague that was raging in Rome when he was elected pope in 590. The Golden Legend tells that, during the procession, St. Michael appeared on top of the ancient mausoleum of Hadrian, since then called the Castel Sant Angelo : it is in the centre of the composition. St. Michael sheathes his sword, as a sign of the end of the epidemic.
The Limbourg brothers, who themselves had experienced two epidemics of the Plague, used the lower margin of the two folios to spread the long chaotic cortege that comes out of the Flaminia Gate and moves towards the walls of the Vatican.

Folio 71 versoFolio 71 verso
Folio 72 rectoFolio 72 recto