Les vingt-quatre vieillards

The Twenty-Four Elders

Entourage de Simone Martini, La Chute des anges rebellesEntourage of Simone Martini, The Fall of the Rebel Angels

De part et d’autre du trône divin, l’auteur de l’Apocalypse mentionne vingt-quatre vieillards vêtus de blanc et couronnés d’or. Les deux rangées de stalles sont inspirées d’un panneau représentant la Chute des anges rebelles peint vers 1340 dans l’entourage du peintre Simone Martini qui travaille en Avignon. Ce tableau est aujourd’hui conservé au musée du Louvre.

The author of the Book of Revelation mentions twenty-four Elders wearing white and crowned with gold on either side of the divine throne. The two rows of stalls are inspired by a panel showing the Fall of the Rebel Angels painted around 1340 in the circle of Simone Martini who worked in Avignon. That painting is now in the Louvre Museum.


L’Évangile de Jean

The Gospel of St. John

L’Évangile selon saint Jean sert d’introduction à l’ensemble du livre d’heures. L’extrait (1, 1-14) commence par le célèbre passage : « Au commencement était le Verbe et le Verbe était auprès de Dieu et le Verbe était Dieu. » Il fait plus loin allusion à Jean Baptiste, témoin de Jésus Christ, Fils de Dieu, grâce à qui l’humanité est rachetée. Il est associé à la fête de Noël.

The Gospel of St. John serves as an introduction to the overall book of hours. The extract (1, 1-14) starts with the famous passage : “In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.” Further along, allusion is made to St. John the Baptist, the witness of Jesus Christ Son of God, thanks to whom humanity is redeemed. He is associated with the feast of Christmas